سلام عزیز

یا صاحب الزمان الغوص و الأمان

سلام عزیز

یا صاحب الزمان الغوص و الأمان

در باره ی آیه ی 143 سوره ی بقره

 

الکافی ؛ ج‏1 ؛ ص466

 

سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ» «5». ادامه مطلب ...

باز شناسی مفهوم دعا و بررسی آن در المیزان ف‍‍ی تفسیر القرآن و قاموس قرآن، با اشاره به مسائل تربیتی در دعا


چکیده

«دعا» بر حسب لغت از ریشه «دَعَوَ» و به معنی خواندن و حاجت خواستن و استمداد و صدا زدن و به یاری طلبیدن است و گاهی مطلق خواندن از آن منظور است,  به معنای «ندا» است و بر حسب عرف و اصطلاح، توجه به سوی خدا و طلب رحمت از او به طور فقر و مسکنت و خضوع است؛ و بر سپاس و ستایش و تسبیح و تنزیه باری تعالی نیز اطلاق می‏شود، زیرا سپاس و ستایش نیز نوعی درخواست و مسئلت عطا و موهبت است و در حقیقت گفت‌وگو کردن با حق تعالی، به نحو طلب حاجت و درخواست حل مشکلات از درگاه او و یا به نحو مناجات و یاد صفات جلال و جمال ذات اقدس اوست.

حقیقت دعا که همان توجه ناقص به کامل مطلق برای رفع نقص و احتیاج خود است، امری فطری و جبلی است که لازمه آن یأس از غیرحق و قطع طمع از مردم و انقطاع از غیرالله می‌باشد. علامه طباطبایى مى فرماید: دعا و دعوت عبارت است از اینکه دعا کننده نظر مدعو را به سوى خود متوجه کند و پـس از جلب توجه، فایده و نعمتى را از وى درخواست نماید. در این مقاله کنکاشی در مفهوم دعا شده و سپس به تفاوت دیدگاه علامه طباطبائی(ره) و مرحوم قرشی پرداخته شده است و نیز در ضمن بحث نکاتی اخلاقی در رابطه با دعا بحث شده است.

ادامه مطلب ...

دعا

بسم الله الرحمن الرحیم

حجة الاسلام پناهیان:

از لذائذ معنوی نیایش با پروردگار عالم است دعا و مناجات وقتی از صمیم دل بلند بشه و به اصلاح مردم سیم وصل بشه چشمه های مناجات از چشم ها جاری بشه باران رحمت بر قطرات اشک تجلّی پیدا بکنه لذّت عجیب و غریب به انسان دست میده

کسانی که چشم از حرام می بندند  دل از دنیا میبرند و کمی از لذّت های دنیا فاصله می گیرند

این جور نیست که زندگی تلخی داشته باشند

شیریرینی های جدیدی رو خداوند بهشون عنایت می کنه

که غرق در دنیا بودن انقدر برایشان لذت نخواهد داشت

هیچ وقت اهل دنیا به اندازه ی اهل دین لذت نمی برند

هیچ وقت کسانی که اهل هرزگی در دنیا هستند به اندازه ی بنگان خدا در دنیا شیرین و شاد در دنیا زندگی نمی کنندشیرینی ارتباط با خدا رو درک نمی کنند. یکی از شیرینی های غیر قابل إغماض  برای کسانی که چشیدند همین لذّت مناجاته.

فقط آدم بتونه از صمیم دلمناجات کنه منجات گرمای وجودش بشه انقدر غرق بشه که اطاف و اکناف رو فراموش کنه

.امام صادق علیه السلام : یک بار خدا رو صدا زدم: اللهمّ...می خواستم بقیه ی دعاهام رو بگم  شنیدم صدا آمد لبیک بگو بنده ی من

انقدر شیرین بود که دیگه یادم رفت چه چیزی میخام.

مناجات ظاهرا یک طرفه است واقعا دو طرفه است

مناجات ابتدا از طرف خداوند شروع می شه

ما وقتی شروع می کنیم به مناجات کردن خوب

در واقع پاسخ دهنده ایم

در روایت می فرماید: الذکر الاول من المذکور

اول خدا شروع م یکنه بعد ما شروع می کنیم

اگه کسی نتونه لذت مناجاتو ببره

شیرینی نجوا با پروردگار رو بچشه

مال اینه که خدا با او نمی خاد مناجات کنه

در روایت هست

خدا از کسی بدش بیاد اونقدر سرگرمش می کنه

فرصت مناجات پیدا نکنه

فرصت نیایش پیدا نکنه

خدا کسی رو بخاد  دوست داشته باشه ناله های قشنگشو دوست داشته باشه

همیشه شیرینی مناجاتش رو می ده.

شیرینی بندگی مناجاته

امام سجاد علیه السلام عرضه می دارد: خدایا من وقتی با تو مناجات می کنم آرامش پیدا می کنم. درد خوف و وحشت تسکین پیدا می کنه در وجود من

 اون بزرگوارا با یاد ملاقات خدا آرامش پیدا می کند ولی ما با فراموشی آخرت آرامش پیدا می کنیم.

ما هول حساب و کتاب رو با فراموش پیدا کردن تسکین می دیم.

اما امام سجاد عرضه می داردبا تو مناجات می کنم آرامش پیدا می کنم

نیایش لذت بندگیه

 نیایش با پروردگار عین پرواز کردن میمونه

صعود روح است به عالم بالا

این کلمات  در واقع بال هایی هستند که تو را بالا می برند

به قاب قوسین أو أدنی می رسانند

آیة الله مجتبی تهرانی(رحمة الله علیه)

ش دعا کردن در روای

روات:

1-      حمد و ثنای الهی مثل ما در مقابل ارباب که اول حمد و ثنای الهی و معذرت خواهی

2-      تقاضا

ببینیم در روایات معمولا کدام صفات را می آورند مثل غفار الذنوب و جود و کرم... ولی یک صفت را بیشتر می آورند

«مرّ رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم برجل و هو یقول: یا ارحم الراحمین فقال رسول الله : صه فقد نظر الله إلیک»